Wednesday 11 January 2012

Istimewa Untuk PAS


KELANTAN TETAP LARANG QARIAH SETAI TILAWAH


Menteri Besar Kelantan berkata, tindakan dilakukan sebahagian wanita Islam yang ghairah bernyanyi di depan khalayak ramai tanpa memikirkan masalah aurat dari segi pemakaian dan suara cukup dibimbangi. “Apakah orang Melayu khususnya golongan wanita boleh hidup dengan hanya bernyanyi semata-mata. Kita bimbang kecederongan itu merebak memandangkan tiada usaha kita untuk menyekatnya.

"Di Kelantan sejak 1990 lagi kita mengekang gejala tersebut di mana wanita dewasa tidak dibenarkan mempersembahkan nyanyian di depan khalayak ramai," katanya ketika menerima kunjungan Pegawai Unit Dakwah Halaqat di pejabatnya, baru-baru ini. Rombongan itu diketuai Ketua Unit Dakwah Halaqat Ngeri, Ustaz Abdullah Abdul Razak.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz juga berkata, kerajaan negeri juga mengambil keputusan tidak membenarkan wanita menyertai tilawah al-Quran yang diadakan setiap tahun. Katanya, usaha tersebut dilakukan bagi menjaga aurat wanita dari segi suara.

Beliau juga berkata, walau pun ada pendapat mengatakan suara wanita itu khilaf pada pendapat sesetengah ulama, namun kita memilih mazhab yang berpendapat suara wanita itu aurat.

Hujah itu disokong Ustaz Abdullah dengan merujuk Imam Shafei pada risalahnya, 'Hukum Nyanyian' yang menyatakan pemilik jariah apabila berkumpul mendengar nyanyiannya, maka dialah orang yang bodoh dan tertolak syahadahnya.

HIBURAN UNTUK NIK AZIZ
Kumpulan   : Teransang
Tajuk Lagu : Atas nyanyi bawah pun nyanyi
Ciptaan     : Anu Ghairah



~ Wassallam ~`

No comments:

Post a Comment